Как зарегистрировать ФЛП (ФОП) в Украине в 2024 году

В останні роки система реєстрації фізичних осіб-підприємців значно спростилася. Громадяни України тепер можуть зареєструватися через інтернет.

Що таке ФОП (ФОП) і як його відкрити в 2025 році без зайвого клопоту – читайте в нашій статті. Про це докладно пише Nominal.com.ua.

Що таке ФОП?

ФОП – фізична особа-підприємець (українською мовою) або ФОП – фізична особа-підприємець (рос.). Відповідно до закону, фізична особа-підприємець (ФОП) є найпростішою організаційно-правовою формою господарського товариства, для якої не передбачений стартовий капітал та установчі документи. Реєстрація фізичної особи-підприємця є обов’язковою процедурою, після якої, відповідно до Цивільного кодексу України, особа може здійснювати підприємницьку діяльність.

Фізична особа-підприємець працює за двома системами оподаткування: спрощеною або загальною. Більшість підприємців працюють за спрощеним варіантом, який, з точки зору бухгалтерського обліку, є найпростішим способом ведення бізнесу.

Також читайте: Ідеї для бізнесу у 2024 році

Що таке ФОП?

КВЕД для фізичних осіб-підприємців (ФОП)

Після того, як ви визначилися з видом підприємницької діяльності, необхідно визначитися з КВЕД (кодом виду економічної діяльності). Для того, щоб відкрити ФОП, потрібно вибрати систему оподаткування – загальну або спрощену. Перед реєстрацією потрібно вибрати відповідний КВЕД, який відповідає наданому класифікатору, що складається з коду і найменування. З повним переліком КВЕДів можна ознайомитися на офіційному сайті.

Хто може зареєструвати ФОП?

Фізичну особу-підприємця може відкрити громадянин України, якому виповнилося 18 років. Відкрити ФОП можна і для українця, якому виповнилося 16 років, але тільки за умови, що батьки або опікуни зможуть підтвердити це письмово.

Групи ФОП: характеристика та відмінності

До 2024 року залишилося 4 групи платників єдиного податку. У них різний дохід, кількість найманих працівників, ставки єдиного податку та обмеження по КВЕД.

Група 1:

  • Дохід – до 300 000 грн/рік;
  • Наймана праця – не використовується;
  • Обмеженнями по КВЕД є лише роздрібна торгівля товарами з торговельних місць та/або господарська діяльність з надання побутових послуг населенню;
  • Ставка єдиного податку становить до 10% від прожиткового мінімуму (210,20 грн/міс).

Група 2:

  • Дохід – до 1 500 000 грн/рік;
  • Наймана праця – до 10 працівників;
  • Обмеження КВЕД – господарської діяльності з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництва та/або реалізації товарів, діяльності у сфері ресторанного бізнесу;
  • Ставка єдиного податку становить до 20% від мінімальної заробітної плати (944,60 грн/місяць).

Група 3:

  • Дохід – до 5 000 000 грн/рік;
  • Наймана праця необмежена;
  • Обмеження по КВЕД – будь-яка діяльність з продажу товарів або надання послуг як населенню, так і юридичним особам при будь-якій системі оподаткування;
  • Ставка єдиного податку становить 3% від доходу для платників ПДВ та 5% від доходу для неплатників.

Група 4:

  • Дохід – частка сільськогосподарського виробництва за попередній рік становить не менше 75% від загальної суми доходу;
  • Наймана праця необмежена;
  • Обмеження по КВЕД – будь-яка діяльність в рамках фермерського господарства сімейного типу;
  • Ставка єдиного податку становить від 0,19 до 6,33 за 1 га землі (залежно від категорії та місця розташування сільськогосподарських угідь або земельного фонду).

Як краще зареєструвати ФОП?

Відкрити ФОП можна двома способами – особисто в податковій інспекції або через інтернет. Як зареєструвати ФОП, вирішувати тільки вам, але спочатку вивчіть всі нюанси першого і другого варіанту. Комусь зручніше особисто звернутися до державної установи і попередньо проконсультуватися з фахівцями про те, як відкрити ФОП, а хтось не хоче витрачати час і реєструються в інтернеті.

Реєстрація ФОП онлайн

Пройти процедуру можна на сайті iGov або в Кабінеті електронних сервісів Мін’юсту. Майте на увазі, що реєстрація ФОП онлайн має на увазі наявність електронного підпису заявника, тому подбайте про це заздалегідь.

Реєстрація на iGov:

  • Введіть свої особисті контактні дані та місце реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності;
  • Вибрати систему оподаткування;
  • Завантажте заповнену скан-форму 10;
  • Вибрати вид діяльності;
  • Замовте послугу.

Реєстрація в Кабінеті Мін’юсту:

  • Створити заявку в особистому кабінеті;
  • Надішліть підписану заяву з ЕЦП;
  • Перевірте, на якому етапі знаходиться ваша заявка;
  • Отримайте документ у паперовому або електронному вигляді.

Реєстрація ФОП онлайн

Постановка на облік в податковій інспекції

Нескладно здогадатися, що таке ФОП і як його відкрити в державній установі – зібрати документи (паспорт, ІПН і їх копії) і звернутися до співробітника державного реєстратора за місцем проживання. Тут потрібно заповнити бланк (Форма 10). Особливу увагу приділіть КВЕД – тут легко помилитися і вказати неправильний вид діяльності, виправити який можна тільки через перереєстрацію.

Протягом 3 робочих днів ваша заява вноситься до державного реєстру та видається витяг, після чого потрібно принести до податкової пакет документів:

  • копія паспорта та ІПН;
  • витяг з ЄДР;
  • книга обліку доходів (потрібна навіть для онлайн-реєстрації);
  • заяву про застосування єдиного податку;
  • заяву за Ф.5-ОПП або на ім’я керівника податкової інспекції.

Після реєстрації необхідно відкрити рахунок у банківській структурі для проведення безготівкових розрахунків. Також вам видадуть довідку, яка підтверджує, що ви є платником єдиного податку.

Як перевірити, що ви вже є ФОП?

Дізнатися інформацію про статус вашої реєстрації як ФОП можна через інтернет – на сторінці Мін’юсту, де потрібно вибрати «Безкоштовний запит». Для цього введіть свої дані – ПІБ, серію та номер паспорта або ІПН. Якщо вам потрібно отримати витяг з реєстру, вам потрібно буде скористатися платною процедурою, яка коштує 70 грн. Завдяки йому можна отримати паперовий або електронний документ на свій вибір.

Читайте також: Як зареєструвати торгову марку в Україні у 2025 році?

Як ліквідувати ФОП?

Іноді життєві обставини змушують людину закрити ФОП. Як це зробити швидко і без втрат?

  • заповнити форму 12;
  • Подати заяву про анулювання статусу платника єдиного податку, а також ПДВ, та знятися з обліку в фіскальному органі за місцем державної реєстрації;
  • Скласти останній звіт у відділенні пенсійного фонду за місцем прописки;
  • Сплачувати необхідні нарахування з внесками;
  • Отримати від реєстратора довідку про внесення відомостей про ліквідацію фізичної особи-підприємця;
  • Закрийте свій банківський рахунок.

Перш за все, подайте бланк нотаріусу, реєстратору або адміністратору. Якщо підстав для закриття ФОП немає, реєстратор внесе необхідні відомості до реєстру.

По-друге, потрібно надати документи для перевірки в фіскальних органах за місцем реєстрації. Це:

  • Звіти за останні 3 роки роботи ФОП;
  • Документи про сплату та нарахування єдиного соціального внеску;
  • Квитанція про сплату санкцій.

Другий етап найскладніший і від нього залежить, як закрити ФОП без зайвих витрат. Документи необхідно подати протягом місяця. Протягом 2 робочих днів буде прийнято остаточне рішення про ліквідацію ФОП.

Як закрити ФОП

Як знятися з обліку в Пенсійному фонді?

Для цього потрібно підтвердити ліквідацію ФОП. Не турбуйтеся, якщо ви не знаєте, як перевірити, закрито чи ФОП в податковій – пройти перевірку можна на вищевказаному сайті Мін’юсту. Після позитивної відповіді вас можуть зняти з обліку в Пенсійному фонді. У ФОП не повинно бути боргів по всіх штрафних санкціях і нарахованих внесків. Після верифікації ви будете видалені з реєстру.

Як закрити рахунок в банку?

У разі ліквідації фізична особа-підприємець самостійно повідомляє банківські структури про своє закриття, відповідно до п. 69.7 Податкового кодексу України. Для цього потрібно подати заяву особисто або в електронному вигляді з обов’язковим використанням електронного цифрового підпису.

Висновки

На сьогоднішній день Верховна Рада прийняла поправки про нові ліміти доходів для фізичних осіб-підприємців, які відкриють для них нові можливості. З лютого 2020 року групи 1-3 зможуть отримати 1 500 000 грн. та 7 000 000 грн.

У найближчі роки з’явиться перспектива збільшення державної скарбниці за рахунок коштів малого та середнього бізнесу. Це пов’язано з переходом на електронну звітність, ліквідацією печаток і т.д., але для того, щоб відповідати міжнародним стандартам ведення малого та середнього бізнесу, уряду все ще потрібно вирішити чимало складних проблем.