
Как зарегистрировать ФЛП (ФОП) в Украине в 2024 году
Що таке ФОП (ФОП) і як його відкрити в 2025 році без зайвого клопоту – читайте в нашій статті. Про це докладно пише Nominal.com.ua.
Що таке ФОП?
ФОП – фізична особа-підприємець (українською мовою) або ФОП – фізична особа-підприємець (рос.). Відповідно до закону, фізична особа-підприємець (ФОП) є найпростішою організаційно-правовою формою господарського товариства, для якої не передбачений стартовий капітал та установчі документи. Реєстрація фізичної особи-підприємця є обов’язковою процедурою, після якої, відповідно до Цивільного кодексу України, особа може здійснювати підприємницьку діяльність.
Фізична особа-підприємець працює за двома системами оподаткування: спрощеною або загальною. Більшість підприємців працюють за спрощеним варіантом, який, з точки зору бухгалтерського обліку, є найпростішим способом ведення бізнесу.
Також читайте: Ідеї для бізнесу у 2024 році
КВЕД для фізичних осіб-підприємців (ФОП)
Після того, як ви визначилися з видом підприємницької діяльності, необхідно визначитися з КВЕД (кодом виду економічної діяльності). Для того, щоб відкрити ФОП, потрібно вибрати систему оподаткування – загальну або спрощену. Перед реєстрацією потрібно вибрати відповідний КВЕД, який відповідає наданому класифікатору, що складається з коду і найменування. З повним переліком КВЕДів можна ознайомитися на офіційному сайті.
Хто може зареєструвати ФОП?
Фізичну особу-підприємця може відкрити громадянин України, якому виповнилося 18 років. Відкрити ФОП можна і для українця, якому виповнилося 16 років, але тільки за умови, що батьки або опікуни зможуть підтвердити це письмово.
Групи ФОП: характеристика та відмінності
До 2024 року залишилося 4 групи платників єдиного податку. У них різний дохід, кількість найманих працівників, ставки єдиного податку та обмеження по КВЕД.
Група 1:
- Дохід – до 300 000 грн/рік;
- Наймана праця – не використовується;
- Обмеженнями по КВЕД є лише роздрібна торгівля товарами з торговельних місць та/або господарська діяльність з надання побутових послуг населенню;
- Ставка єдиного податку становить до 10% від прожиткового мінімуму (210,20 грн/міс).
Група 2:
- Дохід – до 1 500 000 грн/рік;
- Наймана праця – до 10 працівників;
- Обмеження КВЕД – господарської діяльності з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництва та/або реалізації товарів, діяльності у сфері ресторанного бізнесу;
- Ставка єдиного податку становить до 20% від мінімальної заробітної плати (944,60 грн/місяць).
Група 3:
- Дохід – до 5 000 000 грн/рік;
- Наймана праця необмежена;
- Обмеження по КВЕД – будь-яка діяльність з продажу товарів або надання послуг як населенню, так і юридичним особам при будь-якій системі оподаткування;
- Ставка єдиного податку становить 3% від доходу для платників ПДВ та 5% від доходу для неплатників.
Група 4:
- Дохід – частка сільськогосподарського виробництва за попередній рік становить не менше 75% від загальної суми доходу;
- Наймана праця необмежена;
- Обмеження по КВЕД – будь-яка діяльність в рамках фермерського господарства сімейного типу;
- Ставка єдиного податку становить від 0,19 до 6,33 за 1 га землі (залежно від категорії та місця розташування сільськогосподарських угідь або земельного фонду).
Як краще зареєструвати ФОП?
Відкрити ФОП можна двома способами – особисто в податковій інспекції або через інтернет. Як зареєструвати ФОП, вирішувати тільки вам, але спочатку вивчіть всі нюанси першого і другого варіанту. Комусь зручніше особисто звернутися до державної установи і попередньо проконсультуватися з фахівцями про те, як відкрити ФОП, а хтось не хоче витрачати час і реєструються в інтернеті.
Реєстрація ФОП онлайн
Пройти процедуру можна на сайті iGov або в Кабінеті електронних сервісів Мін’юсту. Майте на увазі, що реєстрація ФОП онлайн має на увазі наявність електронного підпису заявника, тому подбайте про це заздалегідь.
Реєстрація на iGov:
- Введіть свої особисті контактні дані та місце реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності;
- Вибрати систему оподаткування;
- Завантажте заповнену скан-форму 10;
- Вибрати вид діяльності;
- Замовте послугу.
Реєстрація в Кабінеті Мін’юсту:
- Створити заявку в особистому кабінеті;
- Надішліть підписану заяву з ЕЦП;
- Перевірте, на якому етапі знаходиться ваша заявка;
- Отримайте документ у паперовому або електронному вигляді.
Постановка на облік в податковій інспекції
Нескладно здогадатися, що таке ФОП і як його відкрити в державній установі – зібрати документи (паспорт, ІПН і їх копії) і звернутися до співробітника державного реєстратора за місцем проживання. Тут потрібно заповнити бланк (Форма 10). Особливу увагу приділіть КВЕД – тут легко помилитися і вказати неправильний вид діяльності, виправити який можна тільки через перереєстрацію.
Протягом 3 робочих днів ваша заява вноситься до державного реєстру та видається витяг, після чого потрібно принести до податкової пакет документів:
- копія паспорта та ІПН;
- витяг з ЄДР;
- книга обліку доходів (потрібна навіть для онлайн-реєстрації);
- заяву про застосування єдиного податку;
- заяву за Ф.5-ОПП або на ім’я керівника податкової інспекції.
Після реєстрації необхідно відкрити рахунок у банківській структурі для проведення безготівкових розрахунків. Також вам видадуть довідку, яка підтверджує, що ви є платником єдиного податку.
Як перевірити, що ви вже є ФОП?
Дізнатися інформацію про статус вашої реєстрації як ФОП можна через інтернет – на сторінці Мін’юсту, де потрібно вибрати «Безкоштовний запит». Для цього введіть свої дані – ПІБ, серію та номер паспорта або ІПН. Якщо вам потрібно отримати витяг з реєстру, вам потрібно буде скористатися платною процедурою, яка коштує 70 грн. Завдяки йому можна отримати паперовий або електронний документ на свій вибір.
Читайте також: Як зареєструвати торгову марку в Україні у 2025 році?
Як ліквідувати ФОП?
Іноді життєві обставини змушують людину закрити ФОП. Як це зробити швидко і без втрат?
- заповнити форму 12;
- Подати заяву про анулювання статусу платника єдиного податку, а також ПДВ, та знятися з обліку в фіскальному органі за місцем державної реєстрації;
- Скласти останній звіт у відділенні пенсійного фонду за місцем прописки;
- Сплачувати необхідні нарахування з внесками;
- Отримати від реєстратора довідку про внесення відомостей про ліквідацію фізичної особи-підприємця;
- Закрийте свій банківський рахунок.
Перш за все, подайте бланк нотаріусу, реєстратору або адміністратору. Якщо підстав для закриття ФОП немає, реєстратор внесе необхідні відомості до реєстру.
По-друге, потрібно надати документи для перевірки в фіскальних органах за місцем реєстрації. Це:
- Звіти за останні 3 роки роботи ФОП;
- Документи про сплату та нарахування єдиного соціального внеску;
- Квитанція про сплату санкцій.
Другий етап найскладніший і від нього залежить, як закрити ФОП без зайвих витрат. Документи необхідно подати протягом місяця. Протягом 2 робочих днів буде прийнято остаточне рішення про ліквідацію ФОП.
Як знятися з обліку в Пенсійному фонді?
Для цього потрібно підтвердити ліквідацію ФОП. Не турбуйтеся, якщо ви не знаєте, як перевірити, закрито чи ФОП в податковій – пройти перевірку можна на вищевказаному сайті Мін’юсту. Після позитивної відповіді вас можуть зняти з обліку в Пенсійному фонді. У ФОП не повинно бути боргів по всіх штрафних санкціях і нарахованих внесків. Після верифікації ви будете видалені з реєстру.
Як закрити рахунок в банку?
У разі ліквідації фізична особа-підприємець самостійно повідомляє банківські структури про своє закриття, відповідно до п. 69.7 Податкового кодексу України. Для цього потрібно подати заяву особисто або в електронному вигляді з обов’язковим використанням електронного цифрового підпису.
Висновки
На сьогоднішній день Верховна Рада прийняла поправки про нові ліміти доходів для фізичних осіб-підприємців, які відкриють для них нові можливості. З лютого 2020 року групи 1-3 зможуть отримати 1 500 000 грн. та 7 000 000 грн.
У найближчі роки з’явиться перспектива збільшення державної скарбниці за рахунок коштів малого та середнього бізнесу. Це пов’язано з переходом на електронну звітність, ліквідацією печаток і т.д., але для того, щоб відповідати міжнародним стандартам ведення малого та середнього бізнесу, уряду все ще потрібно вирішити чимало складних проблем.