Українські представники влади вирішили зобов’язати водіїв перевозити дітей в автокріслі. Чим це обернеться для українців?

В кінці листопада 2019 року в Україні набув чинності закон щодо перевезення дітей в автомобілі. Закон встановлює адміністративну відповідальність за перевезення дитини в автомобілі без спеціально призначених для цього засобів (автокрісел). Ми з’ясували, що цей закон змінює для водіїв та пасажирів. Про це докладно пише Nominal.com.ua.

Правила перевезення дітей в автомобілі ніяк не змінилися, змінилася лише відповідальність за це. Про правильне перевезення дитини в автомобілі можна прочитати в законі України «Про правила дорожнього руху».

Чинні правила в Україні забороняють водіям перевозити дітей зростом до 1 метра 45 сантиметрів або віком до 12 років у транспортному засобі без спеціально обладнаних транспортних засобів. При цьому все повинно бути передбачено конструкцією транспортного засобу.

Які зміни? Раніше штрафу за порушення правил перевезення дітей не було, а тепер він з’явився:

  • штраф у розмірі 510 грн за перше порушення за рік;
  • 850 гривень штрафу за повторне порушення протягом одного календарного року.

Цікаво, що в законодавчих документах України немає конкретного переліку спеціальних засобів, призначених для безпечного перевезення дітей в автомобілях. Так що кожна людина має право сам вирішувати, як саме «захистити» свою дитину під час руху: автокрісло, бустер, дитячий адаптер для ременів безпеки. Хоча це поки що спірний момент, оскільки жодна з інстанцій не надала реальної відповіді.

Начальник управління патрульної поліції Олексій Бєлошицький уточнив наступну деталь:

«Всі навколо говорять виключно про автокрісла. У правилах дорожнього руху описані й інші способи перевезення дітей до 12 років в автомобілі. Українці мають право користуватися будь-яким способом безпечного пересування на свій розсуд. Головне, щоб ремінь безпеки не завдав шкоди здоров’ю дитини в разі ДТП.

Приклад Європи

Україна не перший рік рухається «в бік Європи», тому багато законодавчих актів в країні мають коріння в ЄС. Тому питання перевезення дитини до 12 років в автомобілі логічно розглядати через призму європейських законів.

У Європі існує сертифікат безпеки під номером ECE R44/04. Цей паспорт безпеки визначає кілька категорій пристроїв, в залежності від віку дитини, що перевозиться:

  1. Найменші діти – автокрісла для немовлят;
  2. Дітям старшого віку – автокрісла або крісла-трансформери;
  3. Дітям віком від 8 до 12 років – бустерні прокладки;

Не варто забувати і про адаптери для ременів безпеки. Бажано використовувати такі речі дітям старшого віку (від 8 років і старше).

В Україні запроваджено штрафні санкції у вигляді солідної суми штрафу, але їх не можна назвати «драконівськими». В Європі штраф за перевезення варіюється в залежності від країни, досягаючи часом колосальної суми. Кілька прикладів для розуміння ситуації зі штрафами в Європі:

  • Польща – штраф у розмірі 35 євро;
  • Німеччина – штраф у розмірі 60 євро;
  • Іспанія – штраф у розмірі 200 євро;
  • Естонія – штраф у розмірі 400 євро.

Досить високі суми штрафів підвищують безпеку перевезення дітей по всій Європі. Діти – це наше майбутнє, і майбутнє має бути захищене! Такий курс був прийнятий в Європі і це правильно!

У ЄС також є спеціальні правила для автокрісел, в яких перевозяться діти до 12 років. Кожне крісло для перевезення дитини повинно мати відповідний сертифікат. Сидіння, які пройшли сертифікацію, мають спеціальну помаранчеву мітку збоку. Тому перед тим, як вирушити в подорож по Європі з дітьми, перевірте своє автокрісло на наявність спеціальної нашивки.

Читайте також: Як поміняти посвідчення водія в Україні.

Незручності для українців

Введення адміністративної відповідальності за перевезення дитини без спеціально призначеного для цього засобу сильно «вдарить» по звичайному життю населення країни. Так, доведеться докуповувати автокрісла або інші пристосування, але виникнуть інші проблеми.

Деяким сім’ям навіть доведеться задуматися про зміну автомобіля. Чому? Якщо сім’я велика, то в звичайну машину може поміститися не більше 2 дітей. До 12 років. Заднє сидіння легкового автомобіля призначене для перевезення тільки двох дітей в автокріслах або інших спеціальних пристроях. Більше ніхто не зможе сісти на заднє сидіння.

Так що сім’ям з 5 чоловік і більше доведеться пересісти на мінівен, або подумати про покупку додаткового автомобіля. Також є варіант пересадки на машину служби таксі, але з нею можуть виникнути серйозні проблеми. Про це написано нижче.

Як перевозити дітей в таксі?

Нові закони в Україні найбільше вплинуть на роботу таксі. Нещодавно введені штрафи застали зненацька практично все населення країни, але саме таксисти залишилися незадоволені.

Представники служби таксі (в більшості своїй, самі водії) виступили категорично проти введення закону про адміністративну відповідальність за неправильне перевезення дітей в автомобілі. Українська Асоціація таксі та Спілка таксистів навіть провели спеціальну прес-конференцію з цього приводу. Конференція відбулася 11 листопада 2019 року. На засіданні було висловлено пропозицію Президенту України В. Зеленському щодо прийнятого (вже прийнятого) закону. Представники служб таксі пропонували доопрацювати законопроєкт, але влада до них не дослухалася.

Головною причиною невдоволення профспілки таксистів стали нечіткі правила в правилах дорожнього руху України. Глава асоціації таксі звернув увагу політиків на те, що в правилах дорожнього руху немає чіткого позначення пристроїв для перевезення дитини до 12 років. Поки що в правилах дорожнього руху йдеться про «спеціальні пристрої», перелік яких відсутній.

Цікаво, що в ПДР є пункт, який говорить наступне: пасажирам таксі дозволяється не пристібатися. Це правило йде врозріз з новим законодавством. Скандальні ситуації просто неминучі.

Представники служб таксі по всій Україні запевняють, що дотримуватися нещодавно прийнятого закону вони не зможуть. Ось що розповів голова асоціації таксі А. Антонюк:

«Дитяче автокрісло досить складне в установці. Крім того, в машині необхідно мати кілька різних автокрісел, так як воно підбирається під вік і конституцію дитини. У світі є 3 види автокрісел, не можна перевозити все одночасно, багажник потрібен для багажу, в салоні сидять люди. Що робити в ситуації, коли подорожує сім’я з дітьми різного віку? Закон був створений проти таксистів».

Служби таксі в Україні поступово адаптуються до світових вимог щодо перевезення дітей в автомобілях. На сьогоднішній день в країні існують служби таксі, де можна викликати машину з дитячим кріслом. Це невеликі регіональні служби, а машин з автокріслами незрівнянно мало.

Найбільші онлайн-сервіси таксі (Uber, Bolt або Uklon) досі обходяться без автокрісел в автомобілях таксі. Однак компанія Uklon оголосила про впровадження цієї функції у 2020 році. Залишається загадкою, скільки автомобілів буде обладнано автокріслами і які саме.

Інші великі онлайн-сервіси таксі (Bolt і Uber) мають іншу позицію щодо нового закону. Uber пропонує клієнтам використовувати власні автокрісла для дітей під час поїздки на таксі. Тобто найбільша у світі компанія перекладає турботу про безпеку на самих клієнтів. Дуже дивна позиція, враховуючи світові норми.

Bolt підтримує рішення керівництва країни захистити дітей під час поїздок в автомобілі. Представники світової компанії запевнили, що їхні водії дотримуватимуться існуючих в Україні правил дорожнього руху. Про появу автомобілів з автокріслами поки не оголошено, але найближчим часом компанія обіцяє впровадити таку необхідну функцію для пасажирів з дітьми.

Читайте також: Як перереєструвати авто в Україні за новими правилами?

Безпека дітей: прийняття закону як необхідність

Українські водії та таксисти категорично проти нового закону, який набув чинності днями. В уряді стверджують, що вдалися до введення закону з крайньої необхідності. Тільки шляхом введення адміністративної відповідальності за перевезення дітей до 12 років без спеціальних засобів фіксації можна досягти необхідної міри безпеки.

Світ давно вивчає безпеку пасажирів в автомобілі, особливо це стосується дітей. Більшість проведених краш-тестів показали серйозну схильність до ризику дитини, яка не була зафіксована в автомобілі в момент зіткнення. Цей факт викликає цивільний осуд у світі, тому українські політики вдалися до радикального кроку.

У машині є звичайні ремені безпеки, ними не можна пристебнути дитину? Виявляється, не можна! Різниця в габаритах дорослого і дитини впливає на місце, де ремінь безпеки проходить через кузов. Дитина буде розташовуватися з ременем на шиї, що в разі ДТП або різкого гальмування може погіршити ситуацію (аж до летального результату через удушення).

Про підвищення безпеки перевезення дітей в автомобілі в Україні говорять вже давно. Раніше використання автокрісел для перевезення дітей пропонував У. Супрун, який обіймав посаду міністра охорони здоров’я України. Представник влади натиснув на те, що перевезення дитини в дитячому автокріслі знижує ризик травмування дитини на 80 відсотків. Тому питання нового закону в Україні не повинно бути негативно сприйняте населенням.